אייקון סגירת טופס
אייקון צור קשר צור קשר
רוצים שאחזור אליכם?
השאירו פנייתכם כאן

טיפול בקשב וריכוז: ניהול זמן אצל אנשים עם הפרעת קשב


אנשים הלוקים בתסמונת ADHD, הידועה כהפרעת קשב וריכוז, וצריכים טיפול בקשב וריכוז, מתקשים מאוד בניהול זמן. זהו אתגר גדול ביותר עבורם. הם ידועים כאנשים שמאחרים לכל מקום, לא מספיקים לעשות את הדברים בזמן ודוחים משימות לדקה התשעים, דבר שמהווה מכשול בלימודים, בקריירה ובחיים בכלל. אז מה המשמעות של כל זה? האם אנשים בעלי הפרעת קשב הם אנשים שלא מסוגלים לעמוד בציפיות? כלל וכלל לא. אנשים בעלי הפרעות קשב וריכוז מתקשים בניהול זמן אך זה לא אומר שהם אינם מסוגלים, זו אינה בעיה ביכולת! בעזרת אימון נכון ניתן ללמוד להתנהל נכון.

הבעיה בניהול זמן מתחילה בגלל 3 סיבות:

  • אנשים הזקוקים לטיפול בקשב וריכוז אינם מודעים לזמן החולף, הם פשוט אינם שמים לב. אם יש להם משימה לסיים עד שעה מסוימת הם פשוט לא שמים לב שהזמן חולף.
  • הם מתקשים לבצע את הערכת זמן הדרוש למשימה העומדת לפניהם.
  • תוך כדי ביצוע המשימה הם מתקשים לנטר או לנתח את ההתקדמות שלהם ולבצע את השינויים הדרושים. כאשר מבצעים משימות מורכבות, אנו נדרשים לעיתים לקבל החלטות על סמך ההתקדמות בכל שלב, זוהי המשמעות של לנתח את ההתקדמות ולקבל החלטות בהתאם על מנת לעמוד במשימה.

שימו לב שהמילה משימה יכולה לתאר אירועים מחיי היום יום בבית ובעבודה. כל סדר היום שלנו מורכב מדברים שאנו צריכים לעשות ולכן ההתייחסות לכך היא כמשימה. אנשים אשר סובלים מהפרעת קשב וזקוקים לטיפול בקשב וריכוז, אינם מתנהלים בקלות בתחום זה ולכם הם צריכים להקדיש לאותן המשימות יותר תשומת לב.

טיפול בקשב וריכוז: ניהול זמן מתחיל למעשה בתכנון

  • קבעו מה חשוב לכם, מהן ה”אבנים הגדולות” בחיים שלכם.
  • הכינו רשימת משימות ותעדפו אותן רק לפי חשוב ודחוף (לוותר על חשוב ולא דחוף/דחוף ולא חשוב וכו’).
  • תנו לרשימת המשימות סדר קדימויות בעזרת צבעים ברורים. אתם יכולים למשל להדגיש בצהוב את המשימה הכי חשובה שיש לעשות לפני הכל.
  • העריכו זמן לביצוע משימה (אם גם אתם מתקשים להעריך, תמדדו יחידת זמן ביצוע לכל משימה כזו ורשמו אותה לעצמכם. לדוגמא: כמה זמן נדרש על מנת לקרוא עמוד בספר / לעשות 10 תרגילים במתמטיקה/ למלא דו”ח מע”מ וכו’. בפעם הבאה יהיה לכם קל יותר להעריך).
  • תזמנו את המשימות ביומן. 
  • קבעו זמנים קבועים לתכנון לו”ז (לדוגמא אחת לשבוע במוצ”ש). 
  • תכננו זמן מעברים בין משימה למשימה, בין פגישה לפגישה על מנת להגיע ממקום למקום וכו’. בדקו בכל ערב את הלו”ז שלכם למחר. אם נדרש לדחות משימה בלתי צפויה, תאמו במקום מועד חדש למשימה זו.
  • למדו כשאתם אומרים “כן” למשימה כלשהיא והתחייבתם עליה ביומן, זה אומרת שאתם אומרים “לא” לכל היתר.

אלו הן רק כמה נקודות בסיסיות להתמודדות עם ניהול זמן אצל אנשים הסובלים מהפרעת קשב, אך הן אינן מהוות תחליף לעבודה עם מאמן המתמחה ב ADHD. אין שום סיבה לסבול או לוותר לעצמכם בחיים. אם אתם סובלים מהפרעת קשב אתם יכולים לעשות הכל, מצאו את המאמן/ת, שיבנו איתכם את השיטה הנכונה שתעבוד עבורכם ותקדם אתכם להצלחה.

טיפול בקשב וריכוז | שוש מעוז אריה